עוגת השמרים המופלאה של סבתא פלה



תשכחנה מכל המתכונים הקודמים שלכן של עוגת שמרים...
זה ה-מ-ת-כ-ו-ן...




























כדי ללמוד את סודותיה של סבתא פלה לגבי עוגות השמרים המצויינות שלה, פשוט הגעתי יום אחד למטבחה וצפיתי.
מתכון הרי אי אפשר לקבל כי כמויות הן לא כמויות וצריך לראות ממש בעיניים.
לא ככה?



סבתא פלה, שתאריך ימים, בת למעלה מתשעים, היא סבתא של בעלי.
לצערי כבת הזקונים,סביי וסבתותיי נפטרו כבר מזמן ואני משלימה את החוסר בדרכים אחרות.

היא עברה את מלחמת העולם השניה עם סיפור מעורר השראה של החבאת ילדים יהודיים במנזרים ושחרורם לאחר המלחמה..וכמעט בכל פעם שאנחנו נפגשות, אני שומעת משהו מאותה "מלחמה". אבל זה כבר נושא לפוסט בפני עצמו.

היתרון הגדול בעוגה הזו, היא היותה פרווה וגם עם שמן ולא מרגרינה.
את הכמות אני ממליצה להכפיל מראש. כמות אחת תספיק לשתי עוגות גדולות או ארבע קטנות בתבנית חד פעמית של אינגליש קייק.

מוכנות?

החומרים לבצק:

4 כוסות קמח מנופה
קוביית שמרים טריה (אני ניסיתי גם עם 2 כפות שמרים יבשים וזה גם נפלא)
1 ביצה
חצי כוס סוכר
חצי כוס שמן
גרידת קליפה מלימון אחד
כפית תמצית וניל
1 כוס מים פושרים.



אופן ההכנה:

מערבבים את כל החומרים יחד, פרט למים, עם כף עץ (כמו סבתא) או כף סיליקון (כמוני) ,עד לאיחוד.
אפשר להתחיל מיבשים ואז להוסיף רטובים ואפשר פשוט את כולם יחד בקערה.


יש לערבב רק עד קבלת גוש דיי דביקי. לכן סבתא משתמשת רק בכף עץ ולא בידיים.
מניחים להתפחה עד הכפלת הנפח.


























אופציה א' למילוי - המילוי של סבתא:

לערבב בסיר 3 כפות קקאו, 3 כפות סוכר, כף פודינג שוקולד וכוס מים.
לחמם ולערבב עד שמתאחד.
סבתא מורחת ממרח תמרים מוכן על עלה מרודד עם הרבה קמח (בצק דביק, זוכרות?)
ומעל את מילוי השוקולד הזה.
אני מוכרחה לציין שהילדים שלי פחות אוהבים את מלית התמרים ולרוב אני משתמשת במליות האחרות.



אופציה ב' למילוי - ממרח נוטלה קנוי או ביתי:

הכי קל פשוט למרוח ממרח נוטלה קנוי.
אחד החסרונות שלו הוא היותו חלבי ולכן אני מעדיפה את הגרסה הביתית.
תוכלו למצוא הדרכה מצויינת ומתכון כאן.


























אופציה ג' למילוי - מילוי קלאסי:

מורחים על עלה מרודד שמן בנדיבות. מעל מפזרים קקאו עם מסננת כדי למנוע גושים.
לבסוף מפזרים סוכר.
אין פה ממש כמויות. זה באמת לפי העין (אוי..אני מתחילה להיות סבתא גם?).


























בכל המקרים מתחילים מקיפול של הצדדים מעט פנימה ואז מתחילים לגלגל לגליל.
האמת היא שסבתא משאירה את הצורה כך וגם אני הרבה פעמים, היות וכך העוגה נשמרת טריה ליותר זמן.


























אם אני רוצה להרשים יותר, אני משקיעה קצת יותר.. חותכת בדיוק באמצע עם סכין חדה


























ואז מתחילה להכין צורת בורג ומורחת מעל בביצה טרופה.


























וכעת - השטרויזל:

אז אני כבר ממש לקראת הסוף...
אל תוותרנה על השטרויזל האלה. אפילו אין צורך ללכלך עוד קערה.
מנפים לקערה מעט קמח ומוסיפים מעט סוכר. זה בערך שתיים שלוש כפות מכל אחד.
מוסיפים בהדרגה בכל פעם כפית של שמן ומערבבים עם היד ליצירת פירורים.

זה אמור להראות בסוף ככה:


























כעת מפזרים את הפירורים על העוגות.


























כעת נותר לנו להכניס את העוגות לתנור ולהינות מריח משכר בכל הבית..
לאפות בערך 25 דקות בחום בינוני ולצנן על רשת.

בתאבון!!!


























אני מאוד אשמח לקרוא פה למטה את התגובות שלכן..

ואם ניסיתן, לשמוע איך יצא.
מבטיחה לספר לסבתא על ההצלחות .

שבת שלום ושלווה,
רותי

תגובות

  1. תמיד טוב לבדוק עוד מתכון ובטח אם הוא ה-מתכון לעוגת שמרים. 🙏🏻. שבת שלום רותיל׳ה🌷

    השבמחק
  2. אין על העוגת שמרים הזאת, מומלץ בחום!
    איך כתוב ומצולם מרהיב!

    השבמחק
  3. של מי הפתק בכתב יד? נראה אותנטי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הפתק הוא שלי. הוא נראה ככה כי בכל פעם מתבלה עוד קצת וכבר יש לו פזמ של כמה שנים...

      מחק
  4. אוי מפתה ממש. אני מנסה להימנע משמרים אבל זה מאיים לשבור את ההבטחה...

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן מפתה. אני בדרכ מסתפקת בחתיכה אחת בשבת וזהו. אבל מה ששכחתי להוסיף בפוסט הוא שהבן שלי היה במסיבה בבית ספר שבה היו עוגות שהרבה ילדים הביאו. הוא אמר למורה שהוא לא רוצה, כי הוא אוכל רק את עוגת השמרים של אמא שלו..
      לכן אני בטוחה שזה יהיה אחד הזכרונות החזקים שלו מבית אמא וזה מה שמצדיק עשיה כשלעצמו בכל פעם מחדש...

      מחק
  5. עשית לי געגועים לסבתא שלי ולעוגות שלה. גם ניצולת שואה. פוסט שמריחים עד לפה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יונית. אני לצערי לא זוכרת אפילו את העוגות של הסבתות שלי..

      מחק
  6. חייבת להודות שבחיים לא הכנתי עוגת שמרים. משהו בהתפחה ובשמרים גורם לי להתעצל..ולהכין עוגה בחושה במקום :) אבל יודעת מה?! עשית לי חשק. תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. טליה שווה לנסות!! במיוחד בימי קור אין מנחם יותר מריח עוגת שמרים בבית. אך זהירות מהתמכרות...

      מחק
  7. יאמי. אף פעם לא יצא לי להכין. אולי נתחיל עם סבתא פלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. יאללה... תמיד יש פעם ראשונה..בהצלחה!

      מחק
  8. אני מודה שאפייה זה לא הצד החזק שלי, אבל התמונות והמתכון מזה גרם לי להתגעגע לריח של עוגות בבית פוסט מקסים רותי ואולי עוד אנסה אין לדעת😊

    השבמחק
  9. שלום רב!
    העוגה נראית ממש טעימה!! אבל יש לי שאלה, במתכון כתוב ביצה אחת ובתמונות רואים 2 חלמונים. אז כמה באמת צריך?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי ריקי. רשמתי בפנים שאני תמיד מכפילה כמויות ולכן את רואה שתי ביצים בתמונה...

      מחק
  10. פוסט מעולה, אוהבת מאוד עוגות שמרים, והתמונות ממחישות ומעוררות את כל החושים.

    השבמחק
  11. נראה משהו שהילדים שלי ממש יאהבו ועוגות אני דווקא עושה פה ושם. הבעיה זה עם השמרים - תמיד נראה לי מסובך מדי. לא כתבת כמה זמן צריך להפיח

    השבמחק
    תשובות
    1. מינה זה בכלל לא מסובך. נסי פעם אחת.רשמתי להתפיח עד הכפלת הנפח. זה תלוי בטמפרטורה בחוץ באותו יום.. בקיץ פחות זמן ובחורף יותר..

      מחק
  12. רותי לא כתבת מהכמות שפרסמת כמה רולדות יוצאות?



    השבמחק
    תשובות
    1. כתבתי...
      יוצאות מהכמות הרגילה שתי רולדות גדולות או ארבע קטנות. מהכמות הכפולה כפול מזה..

      מחק
    2. תודה::)) אני הולכת להכין אותה

      מחק
  13. אפיה (ומטבח בכללותו) זה לא הצד החזק שלי, אבל סיפורים על סבתות תמיד עושים לי נעים בלב וגעגועים עזים לזו הפרטית שלי.. שיהיו לך עוד מלא שנים ללמוד ממנה ❤

    השבמחק
  14. אפיה (ומטבח בכללותו) זה לא הצד החזק שלי, אבל סיפורים על סבתות תמיד עושים לי נעים בלב וגעגועים עזים לזו הפרטית שלי.. שיהיו לך עוד מלא שנים ללמוד ממנה ❤

    השבמחק
  15. אני המעט אף פעם לא עושה שמרים - נראה לי פוביית שמרים .
    התמונות ממש עוזרות ואולי אפילו ייתנו לי אומץ לנסות .
    שלי פדן לורבר

    השבמחק
    תשובות
    1. שלי תודה על התגובה.. תנסי פעם אחת והפוביה תעבור...
      ותודה על המחמאה על התמונות.. אני במגמת שיפור אך עדיין רחוקה מלהיות טובה..

      מחק
  16. אני לא אוהבת שמרים, אבל אני ככ אוהבת סבתות!!!
    הזכרת לי את סבתא שלי
    ואת התצפית שהייתי עורכת בכל פעם שהיא היתה מכינה את אחד מהמטעמים שלה.
    את כ"כ צודקת- אין שום דרך לקבל מתכון, חוץ מאשר להיות שם.
    פוסט מרגש וכייפי

    השבמחק
  17. המלצה למילוי (בעיקר זמין לנשות הגוש) - בלאבל מוכרים קרם שוקולד מוכן לאפיה . ממש ממש טעים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

משלוח מנות - שושן הבירה !